7 مرحله ساده برای مراحل طراحی سایت
دریابید که چگونه دنبال کردن یک فرآیند طراحی وب سایت ساختاریافته می تواند به شما کمک کند تا وب سایت های موفق تری را سریعتر و کارآمدتر ارائه دهید. امروز ماهانیک را امتحان کنید.
طراحان وب اغلب در مورد فرآیند طراحی وب با تمرکز بر مسائل فنی مانند Wireframe، کد و مدیریت محتوا فکر می کنند. اما طراحی عالی در مورد نحوه ادغام دکمه های رسانه های اجتماعی یا حتی تصاویری نرم نیست. طراحی عالی در واقع داشتن یک فرآیند ایجاد وب سایت است که با یک استراتژی فراگیر مطابقت دارد.
وب سایت هایی که به خوبی طراحی شده اند بسیار بیشتر از زیبایی شناسی هستند. آنها بازدیدکنندگان را جذب میکنند و به مردم کمک میکنند محصول، شرکت و برند را از طریق شاخصهای مختلف، شامل تصاویر، متن و تعاملات درک کنند. این بدان معناست که هر عنصر از سایت شما باید در جهت یک هدف تعریف شده کار کند.
اما چگونه می توان به ترکیب هماهنگ عناصر دست یافت؟ از طریق یک فرآیند طراحی وب جامع که هم شکل و هم عملکرد را در نظر می گیرد.
برای من، مراحل طراحی یک وب سایت به 7 مرحله نیاز دارد:
شناسایی هدف : جایی که من با مشتری کار می کنم تا تعیین کنم که وب سایت جدید چه اهدافی را باید برآورده کند. یعنی هدفش چیه
تعریف محدوده : زمانی که اهداف سایت را شناختیم، می توانیم محدوده پروژه را تعریف کنیم. به عنوان مثال، صفحات وب و ویژگی هایی که سایت برای تحقق هدف نیاز دارد و جدول زمانی برای ایجاد آن ها.
ایجاد نقشه سایت و قاب سیمی : با تعریف دقیق محدوده، میتوانیم به بررسی نقشه سایت بپردازیم و مشخص کنیم که محتوا و ویژگیهایی که در تعریف محدوده تعریف کردهایم چگونه به هم مرتبط هستند.
ایجاد محتوا : اکنون که تصویر بزرگتری از سایت در ذهن داریم، میتوانیم شروع به تولید محتوا برای صفحات جداگانه کنیم و همیشه بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) را در ذهن داشته باشیم تا به تمرکز صفحات روی یک موضوع کمک کند. بسیار مهم است که برای مرحله بعدی ما محتوای واقعی داشته باشید:
عناصر بصری : با معماری سایت و مقداری محتوا، میتوانیم کار روی برند بصری را شروع کنیم. بسته به مشتری، این ممکن است قبلاً به خوبی تعریف شده باشد، اما شما همچنین ممکن است سبک بصری را از ابتدا تعریف کنید. ابزارهایی مانند کاشیهای سبک، تابلوهای روحی و کلاژ عناصر میتوانند به این فرآیند کمک کنند.
آزمایش : تا به حال، همه صفحات خود را دریافت کرده اید و نحوه نمایش آنها را برای بازدیدکنندگان سایت مشخص کرده اید، بنابراین وقت آن رسیده است که مطمئن شوید همه اینها کار می کنند. مرور دستی سایت در دستگاههای مختلف را با خزندههای خودکار سایت ترکیب کنید تا همه چیز را از مشکلات تجربه کاربر گرفته تا لینکهای شکسته ساده شناسایی کنید.
راه اندازی : هنگامی که همه چیز به زیبایی کار می کند، وقت آن است که راه اندازی سایت خود را برنامه ریزی و اجرا کنید! این باید شامل برنامهریزی زمانبندی راهاندازی و استراتژیهای ارتباطی باشد – به عنوان مثال، چه زمانی راهاندازی میکنید و چگونه به دنیا اطلاع میدهید؟ پس از آن، زمان شکستن حباب است.
اکنون که روند را تشریح کردیم، بیایید در هر مرحله کمی عمیقتر کنیم.
فرآیند طراحی وب سایت در 7 مرحله ساده
برای طراحی، ساخت و راه اندازی وب سایت خود، مهم است که مراحل زیر را دنبال کنید:
1. شناسایی هدف
مرحله اولیه همه چیز در مورد درک این است که چگونه می توانید به مشتری خود کمک کنید.
در این مرحله اولیه، طراح نیاز به شناسایی هدف نهایی طراحی وب سایت، معمولاً با همکاری نزدیک با مشتری یا سایر ذینفعان دارد. سوالاتی که باید در این مرحله از فرآیند طراحی و توسعه وب سایت بررسی و پاسخ دهید عبارتند از:
سایت برای چه کسانی است؟
آنها انتظار دارند چه چیزی را در آنجا پیدا کنند یا انجام دهند؟
آیا هدف اصلی این وب سایت اطلاع رسانی، فروش ( تجارت الکترونیک ، هر کسی؟)، یا سرگرمی است؟
آیا وب سایت باید پیام اصلی یک برند را به وضوح منتقل کند یا بخشی از یک استراتژی برندسازی گسترده تر با تمرکز منحصر به فرد خود است؟
چه سایتهای رقیبی، در صورت وجود، وجود دارد، و این سایت چگونه باید از آن رقبا الهام بگیرد/متفاوت باشد؟
این مهمترین بخش هر فرآیند توسعه وب است. اگر به همه این سؤالات به طور واضح در خلاصه پاسخ داده نشود، کل پروژه می تواند در جهت اشتباه حرکت کند.
نوشتن یک یا چند هدف به وضوح مشخص شده، یا خلاصه ای از یک پاراگراف از اهداف مورد انتظار ممکن است مفید باشد. این به قرار دادن طرح در مسیر درست کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان وب سایت را درک می کنید، و دانش کاری در مورد رقابت ایجاد می کنید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این مرحله طراحی، ” فرایند طراحی وب مدرن: تعیین اهداف ” را بررسی کنید.
ابزارهای مرحله شناسایی هدف وب سایت
- افراد مخاطب
- خلاصه خلاقانه
- رقیب تجزیه و تحلیل می کند
- ویژگی های برند
2. تعریف محدوده
یکی از رایج ترین و دشوارترین مشکلاتی که پروژه های طراحی وب را با مشکل مواجه می کند، خزش دامنه است. مشتری با یک هدف شروع می کند، اما این به تدریج در طول فرآیند طراحی گسترش می یابد، تکامل می یابد یا به طور کلی تغییر می کند – و نکته بعدی که می دانید، شما نه تنها یک وب سایت طراحی و ایجاد می کنید، بلکه یک برنامه وب، ایمیل ها نیز انجام می دهید. و اعلانهای فشاری.
این لزوما برای طراحان مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا اغلب می تواند منجر به کار بیشتر شود. اما اگر انتظارات افزایش یافته با افزایش بودجه یا جدول زمانی مطابقت نداشته باشد، پروژه به سرعت می تواند کاملا غیر واقعی شود.
آناتومی نمودار گانت
نمودار گانت، که یک جدول زمانی واقع بینانه برای پروژه، از جمله هر نقطه عطف مهم را شرح می دهد، می تواند به تعیین مرزها و ضرب الاجل های قابل دستیابی کمک کند. این یک مرجع ارزشمند هم برای طراحان و هم برای مشتریان فراهم می کند و کمک می کند همه بر روی کار و اهداف در دست تمرکز داشته باشند.
ابزارهایی برای تعریف محدوده
یک قرارداد
3. نقشه سایت و ایجاد فریم
نقشه سایت ساده
نقشه سایت برای یک وب سایت ساده. توجه داشته باشید که چگونه سلسله مراتب صفحه را ثبت می کند.
نقشه سایت پایه و اساس هر وب سایتی را فراهم می کند که به خوبی طراحی شده باشد. این به طراحان وب کمک می کند تا ایده روشنی از معماری اطلاعات وب سایت داشته باشند و روابط بین صفحات مختلف و عناصر محتوا را توضیح می دهد.
ساختن سایت بدون نقشه سایت مانند ساختن یک خانه بدون نقشه است. و این به ندرت خوب می شود.
قدم بعدی پیدا کردن الهام از طراحی و ساخت یک مدل از قاب سیمی است. Wireframes چارچوبی برای ذخیره طراحی بصری و عناصر محتوای سایت فراهم می کند و می تواند به شناسایی چالش ها و شکاف های احتمالی در نقشه سایت کمک کند.
کیت wireflow
Anton Balistsky یک کیت Wireframing Webflow ساخت که می توانید آن را به صورت رایگان شبیه سازی کنید.
اگرچه یک قاب سیمی حاوی هیچ عنصر طراحی نهایی نیست، اما به عنوان راهنمای ظاهر سایت در نهایت عمل می کند. همچنین می تواند به عنوان الهام بخش برای قالب بندی عناصر مختلف عمل کند. برخی از طراحان از ابزارهای نرمی مانند Balsamiq یا Webflow برای ایجاد وایرفریم های خود استفاده می کنند. من شخصاً دوست دارم به اصول اولیه برگردم و از کاغذ و مداد اوله مطمئن استفاده کنم.
ابزارهایی برای نقشه سایت و وایرفریمینگ
قلم / مداد و کاغذ
بالسامیک
موکوب ها
طرح
جریان وب
Slickplan
WritMaps
Mindnode
تعاملات و انیمیشن ها را بدون کد طراحی کنید
تعاملات و انیمیشن های پیچیده را بدون حتی نگاه کردن به کد بسازید.
4. تولید محتوا
ترندهای گوگل سئو و محتوا
وقتی صحبت از محتوا می شود، سئو تنها نیمی از کار است.
هنگامی که چارچوب وب سایت شما درست شد، می توانید با مهمترین جنبه سایت شروع کنید: محتوای نوشتاری .
محتوا دو هدف اساسی دارد:
هدف 1. محتوا باعث تعامل و اقدام می شود
اول، محتوا خوانندگان را درگیر می کند و آنها را به انجام اقدامات لازم برای تحقق اهداف سایت سوق می دهد. این هم تحت تأثیر خود محتوا (نوشته) و هم نحوه ارائه آن (تایپوگرافی و عناصر ساختاری) است.
نثر کسل کننده، بی روح و طولانی به ندرت توجه بازدیدکنندگان را برای مدت طولانی به خود جلب می کند. محتوای کوتاه، سریع و جذاب آنها را جذب می کند و آنها را وادار می کند تا به صفحات دیگر کلیک کنند. حتی اگر صفحات شما به محتوای زیادی نیاز دارند – و اغلب، نیاز دارند – به درستی “تکه کردن” آن محتوا با تقسیم کردن آن به پاراگراف های کوتاه تکمیل شده با تصاویر بصری می تواند به آن کمک کند تا احساس سبک و جذابی داشته باشد.
هدف 2: سئو
محتوا همچنین دید سایت را برای موتورهای جستجو افزایش می دهد. عمل ایجاد و بهبود محتوا برای رتبه بندی خوب در جستجو به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یا SEO شناخته می شود .
درست کردن کلمات کلیدی و عبارات کلیدی برای موفقیت هر وب سایت ضروری است. من همیشه از Google Keyword Planner استفاده می کنم. این ابزار حجم جستجوی کلمات کلیدی و عبارات هدف بالقوه را نشان می دهد، بنابراین می توانید آنچه را که انسان های واقعی در وب جستجو می کنند، مشخص کنید. در حالی که موتورهای جستجو بیشتر و باهوش تر می شوند، استراتژی های محتوای شما نیز باید هوشمندانه تر شوند. Google Trends همچنین برای شناسایی عباراتی که افراد در هنگام جستجو استفاده می کنند مفید است.
فرآیند طراحی من بر روی طراحی وب سایت در زمینه SEO تمرکز دارد. کلیدواژههایی که میخواهید رتبهبندی کنید باید در برچسب عنوان قرار گیرند – هر چه به ابتدا نزدیکتر باشد، بهتر است. کلمات کلیدی همچنین باید در تگ H1، توضیحات متا و محتوای بدن ظاهر شوند.
محتوایی که به خوبی نوشته شده، آموزنده و غنی از کلمات کلیدی باشد، به راحتی توسط موتورهای جستجو انتخاب می شود، که همه این موارد به آسانتر یافتن سایت کمک می کند.
به طور معمول، مشتری شما بخش عمده ای از محتوا را تولید می کند، اما بسیار مهم است که به آنها راهنمایی کنید که چه کلمات کلیدی و عباراتی را باید در متن بگنجانند.
برای یک پست وبلاگ خیلی زیاد است، لیزا، اما کار عالی!
ابزارهای عالی برای تولید محتوا
پرونده های گوگل
کاغذ Dropbox
جمع آوری محتوا
Webflow CMS (سیستم مدیریت محتوا)
ابزارهای مفید سئو
Google Keyword Planner
Google Trends
Screaming Frog’s SEO Spider
5. عناصر بصری
در نهایت نوبت به ایجاد سبک بصری برای سایت می رسد. این بخش از فرآیند طراحی اغلب بر اساس عناصر موجود در برندسازی، انتخاب رنگ و لوگوها شکل می گیرد که توسط مشتری تصریح شده است. اما این مرحله از فرآیند طراحی وب نیز هست که یک طراح وب خوب می تواند واقعا بدرخشد.
تصاویر در حال حاضر نقش مهمی در طراحی وب سایت نسبت به قبل دارند. تصاویر با کیفیت نه تنها به یک وب سایت ظاهر و احساس حرفه ای می بخشند، بلکه پیامی را نیز منتقل می کنند، سازگار با موبایل هستند و به ایجاد اعتماد کمک می کنند.
محتوای بصری برای افزایش کلیک، تعامل و درآمد شناخته شده است . اما بیشتر از آن، مردم می خواهند تصاویر را در یک وب سایت ببینند. تصاویر نه تنها باعث میشوند که صفحه کمتر دست و پا گیر شود و هضم آن آسانتر شود، بلکه پیام را در متن تقویت میکنند و حتی میتوانند پیامهای حیاتی را بدون نیاز به خواندن افراد منتقل کنند.
توصیه می کنم از یک عکاس حرفه ای برای دریافت درست تصاویر استفاده کنید. میتوانید عکسهای استوک رایگان را امتحان کنید، اما به خاطر داشته باشید که تصاویر عظیم و زیبا میتوانند به طور جدی سرعت سایت را کاهش دهند. من از Optimizilla برای فشرده سازی تصاویر بدون از دست دادن کیفیت استفاده می کنم و در زمان بارگذاری صفحه صرفه جویی می کنم. همچنین باید مطمئن شوید که تصاویر شما به اندازه سایت شما پاسخگو هستند .
طراحی بصری راهی برای برقراری ارتباط و جذابیت برای کاربران سایت است. آن را به درستی دریافت کنید، و می تواند موفقیت سایت را تعیین کند. اشتباه متوجه شوید، و شما فقط یک آدرس وب دیگر هستید.
6. تست کردن
هنگامی که سایت تمام تصاویر و محتوای خود را داشت، برای آزمایش آماده هستید.
هر صفحه را به طور کامل تست کنید تا مطمئن شوید که همه پیوندها کار می کنند و وب سایت به درستی در همه دستگاه ها و مرورگرها بارگیری می شود. خطاها ممکن است نتیجه اشتباهات کوچک کدنویسی باشند، و در حالی که یافتن و رفع آنها اغلب دردسرساز است، بهتر است اکنون این کار را انجام دهید تا اینکه یک سایت خراب را به عموم مردم ارائه دهید.
یادداشت سردبیر: من Screaming Frog’s SEO Spider را برای این مرحله به شدت توصیه می کنم . این به شما امکان می دهد بسیاری از وظایف حسابرسی استاندارد را در یک ابزار انجام دهید و تا 500 URL رایگان است.
آخرین نگاهی به عناوین متای صفحه و توضیحات نیز داشته باشید. حتی ترتیب کلمات در عنوان متا می تواند بر عملکرد صفحه در موتور جستجو تأثیر بگذارد.
7. راه اندازی کنید
اکنون زمان بخش مورد علاقه همه در فرآیند طراحی وب سایت است: وقتی همه چیز به طور کامل آزمایش شد و از سایت راضی هستید، زمان راه اندازی فرا رسیده است.
خیلی هیجان زده نشوید، اما … ما تقریباً به آنجا رسیده ایم!
انتظار نداشته باشید که این به طور کامل پیش برود. ممکن است هنوز برخی از عناصر وجود داشته باشند که نیاز به تعمیر دارند. طراحی وب یک فرآیند روان و مداوم است که نیاز به نگهداری مداوم دارد.
طراحی وب – و در واقع، طراحی به طور کلی – همه چیز در مورد یافتن تعادل مناسب بین فرم و عملکرد است. شما باید از فونت ها، رنگ ها و طرح های مناسب استفاده کنید. اما روشی که افراد در سایت شما پیمایش می کنند و تجربه می کنند به همان اندازه مهم است.
طراحان ماهر باید به خوبی در این مفهوم آشنا باشند و بتوانند سایتی را ایجاد کنند که طناب ظریف بین این دو را طی کند.
نکته کلیدی که باید در مورد مرحله راه اندازی به خاطر بسپارید این است که به پایان کار نزدیک نیست. زیبایی وب این است که هرگز تمام نمی شود. هنگامی که سایت راه اندازی شد، می توانید به طور مداوم آزمایش کاربر را روی محتوا و ویژگی های جدید اجرا کنید، تجزیه و تحلیل ها را زیر نظر داشته باشید و پیام های خود را اصلاح کنید.
روند شما چگونه است؟
آیا فرآیند طراحی مشابهی را دنبال میکنید یا روند طراحی شما کاملاً متفاوت است؟ ما دوست داریم همه چیز را در مورد آن بشنویم، بنابراین در زیر نظر دهید.